صرع مقاوم به درمان

تعریف صرع مقاوم به درمان : به صرعی گفته می شود که 3 دارو با حداکثر دوز مصرفی که یکی از آنها از نسل جدید داروها باشد به مدت زمان حداقل 6ماه تا 1سال استفاده شود و در بیماری موثر نباشد. شانس رهایی از تشنج با داروهای ضدصرع در این افراد زیر10% است ونیازمند باز بینی مجدد از نظر بیماری های زمینه ای (متابولیک ، اتهابی و...) می باشند.

درمان صرع مقاوم به درمان

استفاده از استروئید : معمولا به مدت 2 الی 3 ماه و کاهش تدریجی دوز دارو طی دوره شبانه می باشد : چون عودها معمولا حین کاهش تدریجی اتفاق می افتد اغلب درمان برای بیش از یکسال ضروری است.

IvIg : رژیم معمولا به صورت منقسم در4 روز پیاپی که سپس ماهیانه تا6 ماه ادامه داده می شود می بایست قبل شروع انفوزیون سطح Iga ارزیابی شود. (خطر واکنش الرژیک ) در درمان IVIg، 30%احتمال دارد که بیمار از تشنج به طور کامل رهایی یابند. 30% حدود بیش از نیمی از علایم بیمار بهبود می یابد و30% بیماران هم کم تر از نیمی از علائمشان بهبود می یابد.

مکانیسم عمل دقیق استروئید و IVIg در درمان تشنج نا شناخته است ولی گمان می رود که تشنج موجب افزایش سطح مواد التهابی ( سیتوکاین ها) می شود.

رژیم کتوژنیک : به صورت رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچربی است.

چربی از نوع حیوانی ، گیاهی ، تری گلیسرید یا زنجیره متوسط از عوارض آن می توان به اسهال ، استفراغ و افت قند اشاره کرد.