فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران - علت خیره شدن نوزادبه یک نقطه - انواع تشنج در نوزادان -www.childneurology.ir

تلفن مشاوره دکتر علیرضا رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و کودکان :09025540607

نوبت دهی : 02155406074  -  09025540607

مشاوره از طریق واتساپ : 09025540607

وب سایت رسمی دکتر علیرضا رضایی

 فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و اطفال

فلوشیپ تشنج و صرع و نوار مغز

دکتر علیرضا رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب  کودکان و اطفال

حرف زدن کودکان در خواب

 

کودک نیز مانند یک فرد بزرگسال ، ممکن است دچار انواع اختلالات و بیماری ها شود. اختلالاتی که در صورت عدم توجه و درمان به موقع ، ممکن است سبب آسیب رسانی به کودک و بروز مشکلات جدی تر شود. علاوه بر بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری ها ، در برخی موارد ممکن است اشکال و یا اختلالی در سیستم عصبی مرکزی و مغز و اعصاب کودک به وجود آید. این اختلالات از آنجاییکه در مهم ترین ارگان بدن کودک به وجود می آید ، ممکن است احتمال بروز انواع مشکلات را افزایش دهد. یکی از این اختلالات و نشانه ها ، حرف زدن کودک در خواب است که  نوعی اختلال خواب بوده و باید درمان شود.  حرف زدن کودک در خواب ، معمولا بدون آگاهی بوده و عموما در مراحله اولیه خواب ، صحبت کردن قابل فهم تر است. در بعضی از موارد این نوع اختلال زیاد جدی نبوده اما در بعضی موارد نیز می تواند نشانه ای از بیماری بوده و امکان دارد عواقب جدی به همراه داشته باشد. یکی از دلایل حرف زدن در خواب در کودکان ممکن است به دلیل تنش ها و اضطراب باشد. در صورتی که حرف زدن در خواب همراه با فریاد و یا ناله های بلند باشد ، بهتر است به  فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کرد زیرا ممکن است نشانه ای از یک بیماری مغزی بوده و بهتر است سریعا تشخیص داده و بررسی شود.  معمولا مشکل حرف زدن در خواب در کودکان ، بیشتر به دلیل تنش ها و نگرانی هایی است که ممکن است در ضمیر ناخودآگاه او مانده باشد. حرف هایی که نمی تواند در طول روز به زبان بیاورد و مشکلات روحی ، معمولا در خواب شبانه به سراغ او می آیند . کودکانی که در خواب حرف می زنند ، ممکن است یک جمله و یا یک کلمه را مرتب تکرار کنند . امکان دارد مشکل کودک بیشتر  در همان کلمات تکرار شده نهفته باشد. والدین می توانند با گوش دادن به این کلمات و یا جملات ، مشکل کودک خود را برای خود تجزیه و تحلیل کنند. امکان دارد کودک زمانی که در حال حرف زدن شبانه است ، به صورت ناگهانی و همراه با ترس از خواب بپرد. در این زمان کودک به ظاهر در حالت بیداری  بوده اما هوشیاری کامل ندارد. یعنی چشم هایش بسته نبوده اما چیزی نمی بیند. در این زمان احتمالا هنوز از مرحله خواب خارج نشده و حواس و تمرکز کامل برای درک اطراف را ندارد.

 

در این زمان ،  ممکن است کودک حرکاتی نا آگاهانه و غیر ارادی انجام دهد. ممکن است در حال حرکت کردن جملات و کلمات نامفهومی به زبان بیاورد. حتی امکان دارد جملاتی همراه با ترس و دلهره به زبان بیاورد و هوشیاری کامل نداشته باشد. البته می توان گفت که در اکثرمواقع ، بعد از تمام این اتفاقات ، کودک به آرامی به خواب رفته و فردای آن شب هیچ چیزی را به خاطر نیاورد. در این گونه موارد توصیه می شود که برای درمان به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب نوزاد ، کودک و اطفال مراجعه شود. پزشک ، نوار مغزی از کودک گرفته و پس از معاینات و بررسی نوار مغزی ، تشخیص بیماری صورت گرفته و روند درمان شروع می شود. این نوع اختلال ممکن است در کودکانی که مبتلا به بیماری صرع هستند نیز مشاهده شود. کودکانی که دچار بیماری صرع هستند ، ممکن است این اختلال را داشته باشند. مثلا نوعی وحشت شبانه برای آن ها به وجود می آید. در این گونه موارد احتمال این می رود که امواج مغزی کودک دچار مشکل شده باشد. در واقع می توان گفت که در این حالت ، کودک حالت طبیعی نداشته و مغز او کنترلی بر حرکات و رفتار او ندارد. کودک در خواب با ترس حرف می زند و ممکن است این حرف زدن به صورت بلند بلند و همراه با ناراحتی باشد. در این گونه موارد نیز تشخیص ، توسط فوق تخصص مغز و اعصاب نوزاد ، کودک و اطفال صورت می گیرد. خواب کودک مانند هر نوع عملکرد دیگری در بدن ، ممکن است به دلیل بروز اختلالات مختلفی تحت تاثیر قرار بگیرد. ممکن است به دلیل وجود بیماری و یا اختلال در مغز کودک ، خواب او نیز دچار مشکل شده و به انواع مختلفی خود را نشان دهد. مانند حرف زدن او در خواب که به طور قطع ناشی از وجود مشکلی در بدن کودک است. کودکی که به این اختلال دچار است ممکن است یا حرف های خیلی کوتاه بزند و یا حتی به صورت طولانی صحبت کرده و گاهی نیز این حرف زدن به شکل بلند و یا فریاد زدن باشد. در برخی موارد اطرافیان کودک شاید بتوانند مفهوم صحبت های او را بفهمند و حرف زدن تقریبا واضح باشد و گاهی نیز ممکن است این صحبت ها نامفهوم باشد.

اختلال حرف زدن در خواب کودک می تواند سبب ایجاد مشکلات و نقایصی در عملکرد روزانه کودک شود. می توان گفت که کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر به این اختلال دچار می شوند و در خواب حرف می زنند. زیرا کودکان  هنوز به بلوغ کامل نرسیده ، مغز آن ها به تکامل کامل نرسیده و مرحله خواب آن ها نیز هنوز کامل نشده است. حرف زدن کودکان در خواب گاهی سبب نگرانی و ناراحتی والدین آن ها می شود . در این اختلال معمولا ، خواب به درستی صورت نمی گیرد زیرا مغز کودک درگیر بوده و فرمان به طور مناسب و طبیعی انجام نمی شود . در واقع می توان گفت که یکی از دلایل حرف زدن کودکان در خواب به دلیل فشارهای روانی می تواند باشد. کودک در هنگام روز گاهی نمی تواند احساسات و یا خواسته های خود را بیان کند ، گاهی حرف های خود را به زبان نیاورده و به این ترتیب تمام این موارد در ضمیر ناخودآگاه او ذخیره شده و گاهی در خواب شبانه بروز می کند. کودک به صورت نا آگاهانه در خواب شروع به صحبت می کند. گاهی به دلیل مشکلات مغزی و وجود برخی بیماری های مربوط به مغز و اعصاب ، خواب کودک نیز دچار اختلال شده و این مشکل به وجود می آید. مانند بیماری صرع که در این بیماری ، کودک ممکن است به دلیل اختلال در مغز خود ، دچار اختلال خواب و حرف زدن در خواب شود. بهرحال هر نوع آسیب مغزی و یا بیماری مغزی  ممکن است در بروز این مشکل موثر باشند. در برخی موارد ، ممکن است امواج مغزی کودک دچار آسیب شده و باعث بروز این اختلال شود. در واقع مغز ، مسئولیت فرمان دادن به تمام ارگان های بدن را دارد . تمام حرکات ، رفتارها ، حواس ، گفتار ، حرکات و به طور کلی کلیه اعمال فرد توسط فرمان مغز صورت می گیرد. خوابیدن نیز به همین صورت است. مجموعه ای از عوامل و در کنار هم قرار گرفتن آن ها باعث می شود که فرد بتواند خواب راحتی داشته باشد. حال اگر هر گونه مشکل و یا آسیبی به مغز وارد شود ، تمام این مراحل دچار مشکل شده و باعث بروز برخی اختلالات می شود.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان - متخصص مغز و اعصاب اطفال - حرف زدن در خواب - حرف زدن کودکان در خواب

 

گاهی اوقات ، کودکی که در خواب حرف می زند ممکن است خطر جدی او را تهدید نکند . اما در بعضی از مواقع ، کودک در خواب علاوه بر حرف زدن ، داد و فریاد به راه انداخته ، لگد می زند و به این ترتیب ممکن است باعث صدمه زدن به خود و یا اطرافیان شود. در این گونه مواقع است که توصیه می شود این اختلال مورد توجه قرار گیرد.  در حقیقت می توان گفت که این حالت به نوعی اختلال خواب در کودک محسوب می شود. به منظور تشخیص این اختلال ، معمولا کودک را  یک شب در یک اتاق قرار داده و در این اتاق مانیتور قرار می دهند. این دستگاه مانیتورینگ خواب بوده و روند خواب کودک را ثبت می کند. این کودکان معمولا بهتر است که به طور مرتب توسط پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب  کودکان تحت نظر بوده و مورد بررسی قرار گیرند. فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و اطفال در مورد اختلالات خواب کودک بررسی های لازم را انجام می دهد. این بررسی ها ممکن است در مورد بررسی بیماری پارکینسون و یا دمانس نیز صورت گیرد. بلند حرف زدن و سایر آشفتگی های شبانه ممکن است در برخی موارد ناشی از بروز اختلالات شدید سیستم عصبی کودک باشد. به بیانی دیگر ، وجود نقص و آسیب در سیستم عصبی کودک ، ممکن است سبب بروز این اختلال شود.  در صورتی که اختلال حرف زدن کودکان در خواب به طور دائم تکرار شود ، لازم است که هر چه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام کرد. زیرا به دلیل آسیب دیدن سیستم عصبی و یا اختلال در کارکرد مغز ، ممکن است باعث بروز مشکلات و پیامد های جبران ناپذیری برای کودک شود. این گونه اختلال حتی ممکن است در زندگی روزانه و کارکرد های عادی کودک در طی روز نیز تاثیر گذاشته و روابط کودک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل به طور کلی ، می تواند مجموعه زیادی از ناهنجاری ها را به همراه داشته باشد. فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ، نوزادان و اطفال تمام موارد احتمالی در سیستم عصبی ، مغز و نخاع کودک را بررسی کرده و درمان را آغاز می کند.

 

در هنگام خواب مغز بسیار فعال بوده و اندام های بدن با فرمان مغز  دچار بی حرکتی موقت شده و تنها دیافراگم و چشم تا حدودی به فعالیت خود ادامه می دهند. زمانی که کودک در خواب حرف می زند ، ممکن است مشکلی در عملکرد و فرمان مغز و یا سیستم عصبی کودک ایجاد شده باشد. حرف زدن کودکان در خواب بستگی به شرایط هر کودک و در هر کودکی متفاوت است. حرف زدن کودکان در خواب در صورت تکرار و همراه با داد و فریاد می تواند مشکل حاد و جدی محسوب شود. زمانی که کودک در خواب حرف می زند بهتر است او را حرکت نداده  و او را بیدار نکنید ، زیرا این کار ممکن است سبب هراس بیشتر کودک شود. در این زمان بهترین گزینه مراجعه به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ، نوزادان و اطفال است. ممکن است کودک به برخی بیماری های مربوط به سیستم عصبی و مغز و اعصاب دچار بوده و یا بیماری در مراحل ابتدایی آن باشد. به همین دلیل تشخیص به موقع این بیماری ها توسط پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ، نوزادان و اطفال ، کمک موثری در پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری بوده و درمان کردن آن ها نیز باعث برطرف شدن این گونه اختلالات در کودک می شود. در نظر داشته باشید که بروز هر گونه نشانه ای در کودکان ممکن است زنگ خطری از وقوع بیماری باشد. مراجعه به موقع به پزشک بدون شک می تواند از عواقب بعدی جلوگیری کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران - علت خیره شدن نوزادبه یک نقطه - انواع تشنج در نوزادان -www.childneurology.ir

وب سایت رسمی دکتر علیرضا رضایی

 فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و اطفال

فلوشیپ تشنج و صرع و نوار مغز

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان - متخصص مغز و اعصاب اطفال - حرف زدن در خواب - حرف زدن کودکان در خواب
فیسبوک دکتر علیرضا رضایی
گوگل پلاس لینکدین دکتر رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال واتس آپ دکتر علیرضا رضایی کانال تلگرام دکتر رضایی توییتر دکتر علیرضا رضایی
یوتیوب دکتر رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و کودکان