فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران - علت خیره شدن نوزادبه یک نقطه - انواع تشنج در نوزادان -www.childneurology.ir

تلفن مشاوره دکتر علیرضا رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و کودکان :09025540607

نوبت دهی : 02155406074  -  09025540607

مشاوره از طریق واتساپ : 09025540607

وب سایت رسمی دکتر علیرضا رضایی

 فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و اطفال

فلوشیپ تشنج و صرع و نوار مغز

دکتر علیرضا رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و اطفال

آنسوفالیمیلیت حاد منتشر ( ADEM)

 

آنسوفالیمیلیت حاد منتشر یا همان ADEM، یک اختلال عصبی نادر است که کودکان را بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از نیمی از بیماران مبتلا به این بیماری ، معمولا دارای علائمی مانند عفونت هستند که تقریبا قبل از شروع ADEM ایجاد می شود. در برخی موارد می توان گفت که دلیل بروز این بیماری ممکن است ویروسی و یا باکتریایی باشد. در کودکان مبتلا به این بیماری ، سردرد های طولانی مدت و شدید مشاهده می شود. علاوه بر این ممکن است بیمار در طی این بیماری ، دچار تب شود. سردرگمی ، خواب آلودگی و حتی دوبینی و مشکل بلع و سستی دست و پا در این بیماری نیز ممکن است مشاهده شود.

 

علائم حسی و حرکتی مانند سوزن سوزن شدن و بی حسی ، از علائم شایع بیماری آدم هستند. به طور کلی تشخیص بیماری ADEM  درکودکان توسط پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان صورت می گیرد. این بیماری به سرعت پیشرفت کرده و همراه با علائم عصبی می باشد که اغلب همراه با تب و سردرد است. از طریق ام آر آی و آزمایش مایع نخاعی ، معمولا آزمایشاتی بر روی بیمار انجام می شود. بر طبق مطالعات انجام شده ، ممکن است علت این بیماری ، ایجاد نوعی عفونت ویروسی و یا باکتریایی باشد. و ممکن است به دنبال گلودرد ، سرفه ، پس از بیماری شدید سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی .. ایجاد شود.

 

در برخی موارد نیز ، بیماری ADEM  در کودکان ، بعد از واکسیناسیون ایجاد می شود. مثلا بعد از واکسیناسیون سرخک و آنفولانزا. در این گونه موارد ، ممکن است این بیماری تا پس از سه ماه بعد از انجام واکسیناسیون رخ دهد.

 

به نظر می رسد که این بروز این بیماری به دلیل واکنش ایمنی بدن برای مقابله با عفونت می باشد. در این واکنش ، سیستم ایمنی بدن ، به جای مبارزه با عفونت ، باعث التهاب در سیستم عصبی مرکزی می شود. التهاب ، به عنوان پاسخ بیولوژیکی پیچیده بدن ، به محرک های مضر و خطرناک مانند : عوامل عفونی ، سلول های آسیب دیده و یا تحریک کننده ، تعریف می شود. التهاب ، یک اقدام محافظتی برای حذف محرک های آسیب زا وزمینه ای برای روند بهبودی است. در مورد بیماری ADEM ، میلین که مانند محافظ و غلافی برای الیاف عصبی می باشد ، از بین رفته و بر اثر عدم پوشش دهی الیاف عصبی ، مشکلات خاصی برای کودک به وجود می آید.

 

زمانی که کودک دچار تب ، سردرد های بسیار شدید و تغییر در حالات روحی می شود ، بلافاصله باید تحت نظر پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان قرار گرفته و درمان شود. این گونه علائم ممکن است در عرض چند روز شدت یافته و مشکلات جدی به وجود آورد. معمولا از طریق تصویر برداری مغناطیسی ، تشخیص بیماری صورت می گیرد. به این طریق ، تغییرات مهم و گسترده در مغز مشاهده شده و الیاف عصبی نیز بررسی می شوند. فیبرهای عصبی ، اغلب توسط پوشش محافظی به نام ملین ، پوشش دهی شده است. گاهی اوقات نیز  ، ضایعاتی در بخش خاکستری مغز مشاهده می شود.در برخی مواقع نیز ، وجود عفونت های مستقیم مغزی و گاهی نیز وجود تومور ، ممکن است سبب شود تا تشخیص بیماری آدم مشکل شود.

 

البته پس از تشخیص و درمان ، در اغلب موارد، این بیماری پس از مدتی کاملا از بین رفته و بیمار ، به بهبودی کامل می رسد. گاهی اوقات ، پزشکان می توانند واکنش به ویروس و باکتری خاصی در مایع نخاعی را که ممکن است سبب  بروز این بیماری شود را بررسی کنند. بیماری آدم یک بیماری نادر است و به همین دلیل تشخیص آن نیز نیازمند دقت لازم است. بهرحال ، پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ، به منظور رفع التهاب و بهبود سریع بیماری ، روند درمان را آغاز می کند.

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در تهران - علت خیره شدن نوزادبه یک نقطه - انواع تشنج در نوزادان -www.childneurology.ir

وب سایت رسمی دکتر علیرضا رضایی

 فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و اطفال

فلوشیپ تشنج و صرع و نوار مغز

فیسبوک دکتر علیرضا رضایی
گوگل پلاس لینکدین دکتر رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال واتس آپ دکتر علیرضا رضایی کانال تلگرام دکتر رضایی توییتر دکتر علیرضا رضایی
یوتیوب دکتر رضایی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و کودکان